Szkolenia w cieniu kryzysu

Jadwiga Gnybek

Nowy Rok za nami, a może raczej nowy rok PRZED nami. Czas zatem na plany i marzenia. Oprócz zdrowia, szczęścia, pomyślności i jeszcze raz pieniędzy, życzylibyśmy sobie pewnie pożegnania z kryzysem. Był on szczególnie widoczny w pozycjach budżetowych najprostszych do redukcji – takich, jak na przykład szkolenia.

Stąd właśnie tak wiele imprez byliśmy zmuszeni w ubiegłym roku odwołać z powodu niskiej frekwencji. Aby nieco zwiększyć szanse spotkania się z Wami na Łódzkich szkołach PLOUG, proponuję zatem nieco inną formę naboru kandydatów. W ofercie szkoleniowej w Łodzi mamy obecnie cztery pozycje – dwie podstawowe, rzec by można klasyczne dla adeptów naszego fachu oraz dwie premierowe, których nie udało się uruchomić w roku ubiegłym.

Umówmy się zatem w następujący sposób. Rekrutacja na wymienione poniżej szkoły ma charakter permanentny i skończy się z chwilą zebrania grupy gwarantującej pokrycie kosztów szkoły.

Jeśli jesteś zainteresowany udziałem w któreś z Łódzkich szkół, zgłoś już dziś swój akces na adres mailowy: jadwiga.gnybek@gmail.com

Liczba zgłoszeń na poszczególne szkoły będzie przeze mnie prezentowana na naszych stronach WWW. Przedział czasowy, w jakim mogą zostać zorganizowane szkoły, to marzec – maj 2010. A oto przypomnienie tematów i programów łódzkich szkół.

Końcówki klienckie w technologii Java z użyciem bazy danych Oracle

Wprowadzenie do technologii Java

  • Niezależność platformy i sprzętu – maszyna wirtualna
  • JDeveloper IDE – zarządzanie środowiskiem budowania aplikacji
  • Przypomnienie zagadnienia programowania obiektowego
  • Przypomnienie mechanizmów obsługi sytuacji wyjątkowych
  • Kolekcje obiektów
  • Metody nawigacji po kolekcjach

Tworzenie aplikacji okienkowych w technologii ADF SWING

  • Podstawowe kontenery
  • Podstawowe komponenty
  • Modele rozmieszczenia (layout)
  • Obsługa zdarzeń
  • Szczegółowe omówienie mechanizmu prezentacji danych w obiektach JTable

Wprowadzenie do SQL i PL/SQL

  • Przypomnienie składni SQL
  • Wprowadzenie do języka PL/SQL
  • Przekazywanie kursorów poza procedury lub funkcje

Tworzenie grubego klienta opartego o technologię JDBC

  • Biblioteka ojdbc.jar stanowiąca API JDBC dla baz danych Oracle
  • Mapowanie typów języka Java na typy bazodanowe
  • Nawiązywanie połączenia do bazy danych
  • Wykonywanie zapytań na bazie danych wybierających
  • Wykonywanie zapytań na bazie danych modyfikujących stan bazy
  • Wykonywanie procedur i funkcji składowanych
  • Pobieranie danych przekazanych przez kursor
  • Obsługa transakcji
  • Składowane procedury JAVY

Oracle Warehouse – Hurtownie Danych

Rola przetwarzania analitycznego

  • Do kogo adresowane jest przetwarzanie analityczne
  • Przetwarzanie transakcyjne i analityczne – różnice
  • Sposoby prezentacji danych dla biznesu

Podstawowe pojęcia dotyczące hurtowni

  • Struktury heterogeniczne danych
  • Proces ETL
  • Wymiary – typy
  • Tabela faktów
  • Miara, miara kalkulowana
  • Kostka danych
  • Struktury – gwiazda, płatek śniegu

Proces ETL – metody realizacji

  • Źródła danych, definiowanie – różnice w zależności od typu
  • Integracja danych
  • Przetwarzanie procesów ETL

Wymiary – definiowanie

  • Definiowanie prostego wymiaru
  • Mapowanie wymiaru danymi relacyjnymi
  • Przetwarzanie wymiaru
  • Wymiary hierarchiczne
  • Wymiary czasu
  • Wymiary typu rodzic-potomek

Definiowanie kostek – miary

  • Tabela faktów – wybór
  • Tworzenie kostki w schemacie gwiazdy
  • Mapowanie miar i wymiarów
  • Przetwarzanie kostki
  • Złożone kostki w schemacie płatka śniegu – tworzenie i przetwarzanie

Tworzenie hurtowni z poziomu PL/SQL

  • Podstawowe pakiety schematu OWB
  • Programistyczne tworzenie elementów hurtowni danych

Podstawy SQL

Zapytania wybierające

  • Filtrowanie i sortowanie w SQL
  • Funkcje agregujące – grupowanie i filtrowanie z nim związane
  • Realizowanie złączeń – zapytania do wielu tabel
  • Różnice między rodzajami złączeń
  • Zapytania skalarne i ich zastosowanie do filtrowania
  • Złączenia między tabelami a zapytaniami
  • Samozłączenie i metody analizy hierarchii
  • Zaawansowane grupowanie – ROLL UP, CUBE, GROUPING SETS
  • Zapytania nad partycjami – zaawansowane metody grupowania

Raportowanie z zastosowaniem operatora COMPUTE

Zapytania modyfikujące zawartość tabeli

  • Zapytania wstawiające wiersze
  • Zapytania aktualizujące
  • Zapytania usuwające dane

Tworzenie tabel

  • Tworzenie prostych tabel
  • Definiowanie więzów integralności
  • Więzy natychmiastowe, a odroczone
  • Modyfikowanie tabel – dodawanie, usuwanie kolumn i ograniczeń
  • Tabele tymczasowe i ich rola

Tworzenie perspektyw

  • Podstawy tworzenia perspektyw
  • Modyfikowanie danych z zastosowaniem perspektyw
  • Weryfikacja danych wprowadzanych przez perspektywy
  • Rola perspektyw w bazie danych
  • Perspektywy systemowe – perspektywy słownika danych

Tworzenie indeksów – ich rola i rodzaje

Rozszerzenia proceduralne PL/SQL

Podstawy programowania proceduralnego w Oracle

  • Typy danych w PL/SQL
  • Struktura bloków anonimowych w ORACLE
  • Instrukcje warunkowe
  • Pętle i ich rodzaje

Tworzenie procedur w PL/SQL

  • Podstawowy schemat procedury
  • Przekazywanie zmiennych do i z procedury
  • Wyjątki i ich obsługa
  • Wyjątki użytkownika, ich definiowanie i obsługa

Tworzenie funkcji w PL/SQL

  • Podstawowy schemat funkcji
  • Przekazywanie zmiennych do i z funkcji
  • Wyjątki, wyjątki użytkownika, ich definiowanie i obsługa

Pakiety – organizowanie kodu w większe jednostki programistyczne

  • Podstawowy schemat pakietu i jego ciała
  • Funkcje (procedury, typy) prywatne i publiczne pakietu
  • Przeciążanie funkcji i procedur w obrębie pakietu

Procedury wyzwalane – triggery

  • Podstawowy schemat procedury wyzwalanej
  • Zdarzenia i miejsce wyzwalania triggerów
  • Rola triggerów w bazie danych – dynamiczne więzy integralności
  • Triggery na bazie danych i schemacie
  • Rola triggerów dla audytu

Kursory

  • Deklaracja kursora i metody nawigowania
  • Parametryzacja kursorów
  • Kursory referencyjne i ich zastosowanie

Wszystkie szkoły rozpisane są na trzy dni, w czasie których uczestnicy mają możliwość nie tylko wysłuchania wykładu, ale również przećwiczenia omawianych zagadnień. Każdy uczestnik kursu ma do dyspozycji komputer w sali ćwiczeniowej, a zajęcia prowadzone są przez pracowników naukowych łódzkich Wyższych Uczelni, będących często jednocześnie praktykującymi programistami.

Zapraszam zatem do zgłaszania się na zajęcia w łódzkich szkołach.